Formigons conductors multifuncionales

Els Professors estables del Grup d'Investigació que desenvolupa treballs de recerca en aquesta línia són:

- Pedro Garcés Terradillos, Catedràtic d'Universitat - Investigador Principal

- Emilio Zornoza Gómez, Professor Ajudant Doctor

- Luis García Andión, Catedràtic d'Escola Universitària

La línia d'investigació es va iniciar en 2003 durant el desenvolupament del Projecte: “Composites de matriu ciment multifuncionales contenint fibres i partícules de carboni” subvencionat per : Ministeri de Ciència i Tecnologia (MATE 2003-06863) i pel ministeri de Foment (9/2003 78110A03). Actualment estem desenvolupant el següent Projecte: “Funció de percepció de la deformació en composites de matriu ciment multifuncionales contenint fibres i partícules de carboni”, sol·licitat al Ministeri d'Educació i Ciència . Projecte Pla Nacional I+D+I (2004-2007) Ref: BIA2006-10703 i pel ministeri de Foment: Nombre de projecte: C 63/2006

La línia d'investigació dels materials cementicios empleats en obra civil i edificació ha sigut orientada tradicionalment a l'estudi de les seues propietats mecàniques a causa de la seua principal funció estructural, és a dir a la seua capacitat de suportar esforços sense patir deformacions. No obstant açò, últimament ha sorgit una nova tendència en aquesta línia; la integració d'altres propietats que li permeten tenir funcions complementàries, convertint-se en materials multifuncionales. L'ús d'un material estructural multifuncional en lloc d'una combinació de materials estructurals i materials funcionals no estructurals (és a dir un material estructural que engloba a un material funcional no estructural) redueix cost, millora la durabilitat i la capacitat de reparació, augmenta el volum funcional, evita la degradació de les propietats mecàniques, i simplifica el disseny Les funcions no estructurals inclouen la funció de sensor, funció d'escalfador, de protector enfront de la corrosió, d'acte reparació, d'aïllament tèrmic, de retenció de calor i de protecció enfront d'interferències electromagnètiques (EMI).

Existeixen diverses categories dins dels materials cementicios “multifuncionales”; una d'elles són els materials cementicios conductors. Les propietats elèctriques s'aconsegueixen mitjançant addicions conductores com els materials carbonosos (per exemple, pols de grafit o fibres de carboni, nanofibras i nanotubos de carbó . La conductivitat elèctrica és interessant per a preses de terra, protecció antirrayos, calefacció per resistència (per exemple desglaç i escalfament d'edificis , dissipació de càrrega estàtica, protecció d'interferències electromagnètiques, generació d'energia termoelèctrica i per a contactes elèctrics usats en la protecció catòdica de les barres d'armat del formigó, extracció electroquímica de clorurs en el formigó, i la més important: la funció de percepció de la deformació mitjançant el control de l'evolució de la resistència elèctrica en volum de l'estructura És molt interessant i prometedor estudiar tant l'efecte sobre les característiques resistents de les estructures de formigó com sobre la possibilitat de desenvolupament d'aqueixes altres funcions que tenen l'addició d'aquests materials carbonosos. Aquesta línia d'investigació produirà un reforçament de les bases científiques per al disseny de composites de matriu cementicia elèctricament conductors.

Departament d'Enginyeria Civil

Alacant (Spain)